Ga direct naar de inhoud.

4 keer juridisch advies bij het opstellen van een huurovereenkomst

U wilt een bedrijfsruimte verhuren en hebt inmiddels een huurder gevonden. Over de belangrijkste zaken bent u het al eens geworden, zoals de huurprijs, huurperiode en startdatum, maar u vraagt zich af wat u nog meer in een huurovereenkomst zou moeten opnemen. Waar moet u aan te denken om problemen in de toekomst te voorkomen? De vier belangrijkste punten vertellen wij u in deze column.

1. Kies een soort huurovereenkomst 

Voor bedrijfsruimten zijn er twee soorten overeenkomsten. De ene overeenkomst is voor openbaar toegankelijke gebouwen, zoals een winkel of restaurant. De ander is voor verhuur van alle andere ruimtes, zoals bedrijfsruimten of opslag. Maak hierin dus een onderscheid.

2. Bepaal voor hoe lang u de bedrijfsruimte wilt verhuren

Indien sprake is van “winkelruimte” dan mag de huurovereenkomst slechts voor de duur van vijf jaar worden aangegaan. Ook na die vijf jaar is het voor de verhuurder moeilijker om de huurovereenkomst te beëindigen. Bij winkelruimte is het wel toegestaan om een proefperiode van twee jaar aan te gaan. 

Indien sprake is van “overige bedrijfsruimte”, dan mag u in principe zelf kiezen of u de huurovereenkomst voor een bepaalde tijdelijke duur aan wil gaan of zelfs voor onbepaalde tijd. Een huurovereenkomst op grond van dit regime is makkelijk op te zeggen, echter u dient er wel rekening mee te houden dat de huurder een beroep kan doen op ontruimingsbescherming. Een huurrecht advocaat kan u hierover adviseren.

3. Wat moet u in ieder geval in een huurovereenkomst opnemen? 

  • Omschrijf de partijen: wie is huurder en wie is verhuurder;
  • Omschrijf de verhuurde ruimte: waar staat het, welke ruimte is het precies en welke voorzieningen heeft het;
  • Huurprijs, borg en eventuele servicekosten;
  • Huurperiode;
  • Op welke wijze de huur kan worden opgezegd.

4. Laat uw huurovereenkomst controleren

Het opstellen van een huurovereenkomst lijkt wellicht makkelijker dan het in werkelijkheid is. Een verkeerde keuze kan tot zeer vervelende situaties leiden. Goede bijstand door een huurrecht advocaat met ervaring in dit soort zaken kan (onvoorziene) problemen voorkomen. Ons advies is om een huurovereenkomst altijd door een huurrecht advocaat te laten beoordelen vóór ondertekening.


Heeft u behoefte aan juridisch advies? Neemt u dan contact op met onze onroerend goedrecht advocaten. Zij bellen u terug wanneer het u uitkomt, desnoods buiten kantoortijden.

« terug

mr. M.J. (Mirjam) Sterrenburg

Columns van mr. M.J. (Mirjam) Sterrenburg


Deel deze pagina op:

Ontvang nieuws en informatie over regels en wetgeving.